U zvjezdarnici udruge Zvjezdano selo Mosor (ZSM) u Gornjem Sitnom je u vremenu od 2. do 6. travnja održana ovogodišnja Proljetna škola tehničkih aktivnosti za učenike osnovnih škola. ZSM organizira škole tehničkih aktivnosti već više od dva desetljeća. U tom je vremenu te učeničke kampove tijekom školskih praznika pohađalo ukupno više od 2100 polaznika osnovnih i srednjih škola. U radu ove Proljetne škole je sudjelovalo 10 učenika iz Splitsko-dalmatinske županije i Zagreba. Za njih je u tome razdoblju priređeno sedam raznovrsnih radionica. Prvog dana se polaznicima s nekoliko prigodnih riječi obratio tajnik Udruge Tomislav Nikolić, koji ih je upoznao s programom Škole.
![](/Portals/1/Proljetna2024006.jpg)
Popodne prvog dana ovogodišnje Proljetne škole je na rasporedu bila astronomska radionica. Vodio ju je astronom-animator ZSM-a Zoran Knez, a u sklopu nje su polaznici upoznati s korištenjem jednog planetarijskog programa za računalo. Polaznici su naučili simulirati izgled neba za zadano mjesto na Zemlji i drugim planetima, u zadano vrijeme, ali isto tako i to kako u tome programu napraviti vlastiti planet i mjesec!
![](/Portals/1/Proljetna2024022.jpg)
Drugog dana je provedena radionica robotike, bez koje ne može proći ni jedna ovakva škola tehničkih aktivnosti u ZSM-u. Vodila ju je Lucija Andrea Skočić, stručna suradnica Zajednice tehničke kulture grada Splita. Učenici su sastavljali dijelove Fischertechnik seta te programirali rad robota. Izrađivali su semafor za vozila i pješake, sušilo za ruke, vozilo, dizalicu, helikopter i zrakoplov. Rad robota pokretali su tipkalima, prekidačima i senzorima, upotrebljavali su lampice i žice, te spajali strujne krugove. Programirali su u Makecode-u koristeći se micro:bitom i testirali rad izrađenog robota. Nakon toga je dio učenika programirao igre u Scratchu, a za kraj radionice su svi riješavali i kviz o sigurnosti na internetu.
![](/Portals/1/Proljetna2024041.jpg)
U četvrtak je u prijepodnevnim satima provedena radionica modeliranja 3D olovkama. I nju je vodila Lucija Andrea Skočić. U toj su se radionici učenici naučili koristiti 3D olovkom, te su na gotovim predlošcima izrađivali i potom spajali dijelove 3D predmeta: naočale s krunom, Spužva Boba, gitaru, košarkašku loptu, bicikl, cvijet, klupu i dr. Ta zabavna i opuštajuća radionica pridonijela je razvoju dječje kreativnosti i motoričkih vještina polaznika.
![](/Portals/1/Proljetna2024052.jpg)
Popodne istoga dana je održana i interaktivna radionica znanstvenih pokusa. Vodio ju je Željan Kutleša, nastavnik fizike iz splitskih osnovnih škola Gripe i Split 3. U prvom dijelu radionice, polaznici su upoznali osnovne elemente strujnog kruga, te izradili vlastiti aluminijski strujni krug. U nastavku radionice su istraživali svojstva i načine spajanja trošila, da bi naposljetku mjerenjem struje i napona upoznali i istražili svojstva serijskog i paralelnog spoja izvora električne energije i trošila. U zadnjem dijelu radionice, polaznici su istraživali otpor i Ohmov zakon.
![](/Portals/1/Proljetna2024062.jpg)
Cijeli je petak bio posvećen radionici modelarstva uporabnih predmeta. Uz asistenciju Lucije Andree Skočić, vodio ju je Martin Olujić, predsjednik Zajednice tehničke kulture grada Splita. Učenici su od lagane šperploče i metalnih dijelova izradili složeni model građevinskih kolica! Pri tom su uvježbali uporabu Unimata s ubodnom pilom za grubu obradu, te ručnog alata i brusnog papira za finu doradu detalja i manje pristupačnih mjesta. Obrađene dijelove su lijepili brzosušećim ljepilom za drvo.
![](/Portals/1/Proljetna2024073.jpg)
Prvi dio posljednjeg dana Proljetne škole je pripao radionici programiranja koju je vodila Josipa Šimunović, vanjska suradnica Zajednice tehničke kulture grada Splita i nastavnica informatike u splitskoj Elektrotehničkoj školi. Na toj su radionici učenici programirali igre aplikacijom koja omogućuje blokovsko slaganje koda uz grafičku pozadinu i proizvoljno birane likove za zamišljenu igricu. Zadatak je bio samostalno kreiranje igre “Putovanje kroz vrijeme”, “Pronađi skriveno blago” ili “Ekološka avantura”. Igre su kasnije testirane od strane drugih učenika kao i mentorice. Učenici su uz opisani zadatak svladali osnove programiranja i ušli u svijet IT putem zabavne platforme za igre.
![](/Portals/1/Proljetna2024096.jpg)
Na samom kraju programa Proljetne škole, upriličena je i radionica elektrotehnike koju je vodila vanjska suradnica Zajednice tehničke kulture grada Splita Antonija Matić, nastavnica elektrotehničke skupine predmeta u splitskoj Elektrotehničkoj školi. Učenici su se upoznali s jednostavnim električnim strujnim krugom i njegovim osnovnim elementima. Svrha radionice je bila samostalno izraditi takav strujni krug, kako bi učenici uvidjeli važnost električne struje u svakodnevnom životu.
![](/Portals/1/Proljetna2024107.jpg)
Pored svega toga, za polaznike Proljetne škole su u večernjim satima održavana i predavanja iz astronomije, promatranja nebeskih tijela teleskopom i upoznavanje sa zvjezdanim nebom s terase zvjezdarnice. Za potonju aktivnost su bile povoljne dvije prohladne i djelomično vedre večeri, kada su učenici dobili priliku kroz teleskop baciti pogled na planet Jupiter, Veliku Orionovu maglicu i dva zvjezdana jata. I za taj astronomski dio programa Proljetne škole je bio zadužen astronom-animator Udruge Zoran Knez.
![](/Portals/1/Proljetna2024019.jpg)
I ovu Proljetnu školu tehničkih aktivnosti u ZSM-u je organizirao i njen rad koordinirao tajnik Udruge Tomislav Nikolić.
![](/Portals/1/Proljetna2024092.jpg)
Više slike s ove Proljetne škole možete pronaći OVDJE i OVDJE (flickr)!