27.12.2010.

Slika tjedna

Od tisuća “sirovih” slika koje načine različiti teleskopi i sateliti, tek njih mali dio bude objavljen u obliku prokomentiranog članka. Takav je slučaj i s materijalima s NASA/ESA-inog Svemirskog teleskopa Hubble. No, čak i taj uski izbor Hubbleovih fotografskih uradaka kojega se može naći na službenim internetskim stranicama, predstavlja bogatu i dojmljivu zbirku slika kozmičkih objekata i pojava. Ta se zbirka nakuplja već dvadesetak godina, a ove 2010. godine ESA je pokrenula još jedan projekt koji će dodatno upotpuniti Hubbleovu svemirsku galeriju. Riječ je o stranici “Slika tjedna” (http://www.spacetelescope.org/images/potw/), na kojoj se svakog ponedjeljka objavljuje po jedna vizualno posebno privlačna Hubbleova fotografija, popraćena nadahnutim i lako razumljivim komentarom. Ovog tjedna je na red došla slika jedne veličanstvene spiralne galaktike s prečkom, koja nosi katalošku oznaku UGC 12158. Takve prečke su viđene u oko dvije trećine spiralnih galaktika, a izgleda da je posjeduje i naš Mliječni put. Prečke poput lijevka vode međuzvjezdani plin k jezgrama galaktika, gdje se on nakuplja i gdje od njega nastaju nove zvijezde. Osim UGC 12158, na ovoj slici se lijepo vidi i veći broj puno udaljenijih galaktika, ali i nekoliko zvijezda u prednjem planu, u našoj galaktici. Potonje prepoznajemo po četiri “difrakcijska šiljka” koja im daju izrazito zvjezdast izgled. Ali jedna od tih zvijezda uopće nije u Mliječnom putu (strelica), već se ona uistinu nalazi u UGC 12158. Riječ je, zapravo, o eksploziji supernove SN 2004ef, koja se zbila na udaljenosti od oko 400 milijuna svjetlosnih godina! Ova fotografija, dakle, jasno demonstrira moć Hubbleove Napredne kamere za istraživanja (ACS).